Work-life balance – na czym polega i jak osiągnąć równowagę?
Zdarzyło Ci się przegapić ważne wydarzenie, na przykład urodziny? Albo cały czas czułeś zmęczenie i o mało nie zasypiałeś w pracy? To wyraźne sygnały, że musisz popracować nad swoim work-life balance.
Czym jest work-life balance?
Przełom lat 70. i 80. XX wieku. Ludzie zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, że pracoholizm nie prowadzi do lepszych wyników, a jedynie do wypalenia zawodowego. Wtedy rodzi się idea work-life balance, polegająca na zrównoważeniu życia zawodowego i prywatnego. Można śmiało powiedzieć, że ta koncepcja jak najbardziej się sprawdziła! Równowaga między pracą a sprawami osobistymi pomaga w czerpaniu satysfakcji z wydajnie wykonywanej funkcji oraz radości ze spotkań z przyjaciółmi, rodziną czy rozwijania zainteresowań.
Jakie korzyści wynikają z work-life balance?
Osiągnięcie równowagi bardzo pozytywnie wpływa na wydajność. Dzięki temu, że masz czas na osobiste sprawy osiągasz lepsze wyniki w pracy. Zyskują na tym również pracodawcy, ponieważ nie tracą czasu i pieniędzy na rekrutacje. Z firmy, gdzie wszyscy pracownicy są zadowoleni i efektywni, nikt nie chce odchodzić, a co za tym idzie, nie ma potrzeby na szukanie nowych twarzy.
Korzyści dla Ciebie z osiągnięcia równowagi to przede wszystkim:
- koniec z pomijaniem ważnych wydarzeń z życia prywatnego;
- zmniejszenie do minimum prawdopodobieństwa wystąpienia wypalenia zawodowego;
- satysfakcja z wykonywanej pracy;
- więcej czasu dla rodziny i przyjaciół;
- więcej czasu na hobby i zainteresowania;
- ogólne zadowolenie z życia.
Jak osiągnąć work-life balance?
Mogę śmiało założyć, że Twoją pierwszą myślą po usłyszeniu „work-life balance” było „wystarczy poświęcić pracy i życiu dokładnie tyle samo czasu”. To nie do końca tak. W osiąganiu równowagi nie chodzi o ilość godzin, ale o poziom zadowolenia.
Przeczytaj również: Strategia copywriterska – planowanie contentu
Najważniejsze jest rozgraniczenie życia zawodowego i prywatnego. Kiedy zaczynasz pracę, wycisz powiadomienia w telefonie. Nie będą Cię wtedy rozpraszać i skupisz się zadaniu, a co za tym idzie – szybciej skończysz. Nie będziesz miał nic do nadrobienia w czasie wolnym i zajmiesz się swoimi sprawami. Oglądanie seriali, granie w gry i prywatne rozmowy telefoniczne odłóż do momentu zakończenia pracy. Powinieneś też korzystać z innych metod na efektywną pracę jak magiczny kwadrat, abecadło czy pomodoro.
Oddzielenie tych dwóch sfer życia jest dopiero pierwszym krokiem do osiągnięcia równowagi. Czas wolny też powinien być dobrze wykorzystany. Oglądanie godzinami Netflixa nie sprawi, że będziesz wypoczęty. Zajmuj się swoimi zainteresowaniami, rozwijaj pasje, próbuj nowych rzeczy, ucz się nowych, interesujących Cię zagadnień. Spotykaj się z przyjaciółmi, poświęć czas rodzinie.
Nie odkładaj też wszystkich wyjść towarzyskich na weekend. Zaplanuj wyjście w środku tygodnia. Dużo lżej będzie Ci się pracowało ze świadomością, że zaraz po wyjściu czeka cię trochę rozrywki!
Pracodawcy a work-life balance
Coraz więcej pracodawców dba o to, aby ich pracownicy osiągnęli równowagę. Dzięki work-life balance zdobywają szacunek i zaufanie zatrudnionych osób. Jak to robią? Na przykład pozwalając na pracę zdalną. Oczywiście są stanowiska, których nie da się wykonywać z domu, ale kiedy tylko jest taka możliwość pracodawcy pozwalają na jeden lub dwa dni pracy przez internet.
Innym sposobem jest pozwolenie na przyprowadzenie swojego pupila. Zwierzaki, które są mile widziane w miejscu pracy znacznie ułatwiają wykonywanie obowiązków. Czasami zdarza się, że Ci najgrzeczniejsi mali przyjaciele mogą przychodzić ze swoimi opiekunami codziennie!
Organizowanie firmowych imprez, na które można przyjść z przyjaciółmi lub rodziną też jest świetnym sposobem ułatwiającym work-life balance. Kiedy osoby towarzyszące „z zewnątrz” są mile widziane, nie musisz wybierać między spotkaniem w pracy a wyjściem z przyjacielem.
Ale nie samymi przyjemnościami pracownik żyje! Kiedy osoba zatrudniona się rozwija jest bardziej produktywna i ma mniejszą szansę na wypalenie. Dlatego pracodawcy mogą organizować i opłacać różne kursy, żeby ich podwładni byli coraz bardziej wydajni.
Autor tekstu: Nikola Malicka