Czym są systemy CMS i który z nich warto wybrać?

CMS, czyli Content Management System, to system zarządzania treścią – oprogramowanie służące do budowania i administrowania stronami WWW. Nie trzeba być specjalistą, aby móc stworzyć swoją stronę czy e-sklep. Systemy CMS to narzędzia intuicyjne i łatwe w obsłudze, jednak przed dokonaniem wyboru warto zapoznać się z ich specyfiką.
Czym właściwie jest Content Management System?
CMS jest to system zarządzania treścią, który umożliwia stworzenie strony internetowej bądź e-sklepu oraz modyfikowanie jej zawartości i treści. Użytkownik może dokonywać szybkich zmian w tekście, w multimediach czy układzie strony. Narzędzie to nie wymaga posiadania wiedzy programistycznej i gwarantuje stały dostęp do strony – wystarczy komputer/telefon i Internet.
Jak działa system CMS?
Po podpięciu witryny pod CMS i zalogowaniu się do panelu administracyjnego użytkownik może m.in.:
- wybrać szablon i układ graficzny strony;
- dodawać, edytować i usuwać treści;
- wgrywać i usuwać zdjęcia;
- załączać pliki;
- aktualizować ofertę i publikować artykuły.
Rodzaje systemów CMS
Ze względu na oprogramowanie wyróżniamy 3 typy CMS:
- Open Source – system z dostępem do kodu źródłowego, a więc z możliwością dokonywania zmian w funkcjonalnościach;
- SaaS – system płatny, bez możliwości ingerencji w kod źródłowy;
- CMS autorski – narzędzie przygotowane na zamówienie, pod indywidualne potrzeby klienta.
Przeczytaj również: Jak prowadzić blog firmowy i czy w ogóle warto to robić?
Jaki CMS warto wybrać?
Należy zastanowić się nad specyfiką witryny i zyskom, które ma generować. Inny system będzie wskazany dla zwykłej strony internetowej a inny do e-sklepu. Oczywiście raz dokonany wybór nie oznacza, że ze strony nie będzie można stworzyć sklepu internetowego – dostępne są rozszerzenia typu WooCommerce.
Przyjrzyjmy się kilku opcjom CMS.
WordPress
Najpopularniejszy system, którego cechują przejrzystość, intuicyjny panel zarządzania i profesjonalne narzędzia SEO. Społeczność WordPressa jest mocno rozbudowana, więc system jest dobrze rozwinięty i oferuje szereg szablonów i wtyczek. WordPress to system Open Source.
Joomla!
Joomla! (system Open Source) cieszy się dużą popularnością, jednak jest bardziej zaawansowany w obsłudze. Wśród użytkowników pojawiają się opinie, iż pozycjonowanie pod SEO jest bardziej skomplikowane niż w WordPressie.
Shoper
Shoper to system SaaS do obsługi e-sklepów. Do wyboru jest kilka pakietów, a obsługa przebiega intuicyjnie. Ma wiele przydatnych funkcji, np. system do fakturowania, możliwość zintegrowania z Allegro i z firmami kurierskimi. Posiada także wbudowany system płatności.
PrestaShop
PrestaShop działa jako system Open Source, choć posiada też płatne funkcjonalności. Pozwala na podobne integracje jak Shoper i wspiera systemy szybkiej płatności. PrestaShop jest łatwa w obsłudze, a możliwość ingerencji w kod jest dużym plusem dla działania e-sklepu.
Wybór systemu CMS zależy od potrzeb i oczekiwań, które ma spełniać witryna, oraz od wielkości strony czy e-sklepu. Dla podstawowych stron sprawdzą się gotowe CMS. Jeżeli jednak chcesz zainwestować i potrzebujesz indywidualnych rozwiązań, wtedy dobrym wyborem będzie autorski system.
Autor tekstu: Urszula Ciruk