Traffic decay – czym jest i jak mu zapobiec?

Prowadząc stronę internetową, często skupiamy się na poszerzaniu jej zawartości i zapominamy o regularnym dbaniu o zamieszczone już na niej treści. Wraz z upływem czasu starsze posty w naturalny sposób zaczynają generować coraz mniejszy ruch na stronie lub nie generują go wcale. O tym, jak zapobiec traffic decay, przeczytacie w dzisiejszym artykule.
Traffic decay i “żywotność” postu
Wyrażenie traffic decay na język polski można przetłumaczyć jako „zanik ruchu”. A zatem jest to zjawisko, które opisaliśmy we wstępie. Treści na stronie w naturalny sposób przestają generować ruch.
Ważnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, jest pięć faz „żywotności”, przez które przechodzi każdy rodzaj treści od momentu swoich „narodzin” (czyli udostępnienia na stronie).
- Faza „pikowania” – moment tuż po publikacji, kiedy post spotyka się z dużą ilością osób.
- Faza stagnacji – naturalny spadek wyświetleń.
- Etap wzrostu – ponowne generowanie ruchu na stronie.
- Faza „unormowania” – zainteresowanie postem zaczyna rosnąć, po czym ustaje po osiągnięciu pewnego poziomu; taki stan może się utrzymać przez bliżej nieokreślony czas.
- Faza zaniku – znaczenie postu stopniowo spada i przestaje generować ruch.
To właśnie ostatniej fazie chcemy zapobiec.
Dlaczego post przestaje generować ruch?
Przed podjęciem kroków mających na celu uchronić treści przed wejściem w fazę zaniku, warto dowiedzieć się, dlaczego post wchodzi w piątą fazę „żywotności”. Ta wiedza pozwoli na lepsze zrozumienie zjawiska traffic decay i dobranie odpowiedniej strategii. Poniżej najczęstsze przyczyny wystąpienia fazy zaniku.
- Wzrost konkurencyjności – od momentu publikacji posta mogło pojawić się kilkanaście innych treści dla tej samej frazy kluczowej. Ma to szczególne znaczenie, jeśli treści pochodzą z domen gigantów.
- Algorytmy Google – wyszukiwarka cały czas dba o wyświetlanie wartościowych treści, a treści, które są wartościowe, są też „świeże”, są regularnie uaktualniane zarówno pod względem odnośników, jak i treści.
- Problemy techniczne – innymi słowy chodzi o parametry strony, na której znajduje się dana treść. Warto zadbać, aby jej stan techniczny zawsze był nienaganny.
Podaliśmy wam jedynie kilka przyczyn zaniku ruchu na stronie. Aby dogłębnie poznać przyczynę, warto skorzystać również z profesjonalnych narzędzi do analizy danych (np. Google Analytics).
Jak zapobiec traffic decay?
Najlepszym i najprostszym rozwiązaniem jest skupienie się na tworzeniu treści zgodnych z zasadami evergreen content. Jednak jak to w życiu bywa, nie zawsze jest to możliwe. Na szczęście istnieją inne metody pozwalające zapobiec fazie zaniku. Oto one:
Rozszerzenie zawartości
Treści na stronie zawsze powinny być aktualne. Jeśli w danym temacie światło dzienne ujrzały nowe fakty, zamiast tworzyć kolejny post, warto je dopisać w już istniejącym. Daną treść zawsze można rozszerzyć o najnowsze dane, argumenty lub nowy punkt widzenia.
Uaktualnienie treści
To działanie jest bardzo podobne do poprzedniego, ale w mniejszej skali. Sprawdzi się w przypadku treści:
- opierających się na opisie konkretnego okresu (np. hity 2020 roku),
- z dużą ilością zdjęć, które łatwo można zastąpić nowymi,
- wymagających ciągłych aktualizacji ze względu na ciągły postęp (np. optymalizacja treści pod SEO).
Ważne! Jeśli uaktualnienie treści ma objąć ponad połowę tekstu, zawierać kompletnie nowy segment lub ma polegać na złączeniu kilku postów w jeden, to warto opublikować post ponownie. Jeśli jednak aktualizacja ma głównie charakter kosmetyczny, nie ma potrzeby ponownej publikacji postu.
Złączenie kilku postów
Jeśli na stronie znajduje się kilka postów dotyczących tego samego zagadnienia, to powstaje wtedy duplicate content, czyli tzw. zduplikowana zawartość, co może negatywnie wpłynąć na ocenę i kondycję strony.
Aby temu zapobiec, warto połączyć te posty w jeden. Takie działanie nie tylko uchroni Was przed powielaniem tych samych informacji, ale przez to, że jeden post obejmie wiele aspektów, treść stanie się bardziej merytoryczna.
Optymalizacja
Jeśli zależy Wam na utrzymaniu ruchu organicznego, nie uciekniecie przed ciągłą optymalizacją treści pod najnowsze wytyczne SEO. Ponowne zoptymalizowanie treści pomoże postowi uniknąć wejścia w fazę zaniku.
Traffic decay – podsumowanie
Powyżej przedstawiliśmy kilka metod, które pomogą Wam poradzić sobie ze zjawiskiem traffic decay. Najważniejsza jest znalezienie źródła problemu za pomocą diagnostyki. Tylko dzięki temu znajdziecie odpowiednie rozwiązanie.