Giełda tekstów – czym jest i czy warto z niej korzystać?

Czym jest giełda tekstów i jak się w niej odnaleźć? O tym w dzisiejszym artykule!

Marketing internetowy z dnia na dzień staje się coraz popularniejszy. Aby rozwinąć działania swojej firmy w sieci, przedsiębiorcy często decydują się na korzystanie z pomocy profesjonalnych copywriterów. Gdzie ich znaleźć? Możliwości jest wiele. Można zdecydować się na przeszukanie stron z ogłoszeniami dla freelancerów. Można też zgłosić się do specjalnej agencji copywriterskiej. Alternatywą dla tych opcji jest giełda tekstów. Jednak na czym właściwie polega jej działanie?

Giełda tekstów, czyli handel treścią

Nazwa „giełda tekstów” nie jest przypadkowa. Zasady działania tego miejsca są dokładnie takie jak na giełdzie. Twórcy piszą teksty o różnej długości i tematyce, ustalają cenę, po czym udostępniają do sprzedaży. Klienci mogą zaś przeglądać bazę wszystkich tekstów i wybierać te najbardziej dopasowane do swoich wymagań.

Jest jeszcze inny, równie często wykorzystywany, sposób korzystania z giełdy. Klienci mogą w tym wypadku zlecić wykonanie konkretnego tekstu. Ściśle określają warunki, które musi spełniać – cenę, długość, temat oraz ostateczny termin. To oni mogą również wybrać, kto stworzy zamówiony tekst. Może być to pierwsza osoba, która wyraziła na to chęć. Jednak zazwyczaj istnieje możliwość wyboru spośród wszystkich zainteresowanych przyjęciem zlecenia.

Korzystanie z giełdy tekstów ma wiele zalet. Przede wszystkim jasne warunki współpracy, możliwość ustalenia własnej ceny, czas realizacji dostosowany do potrzeb. Oprócz tego wszystkie prace są sprawdzane pod kątem poprawności gramatycznej i językowej.

Giełda tekstów – czy to rozwiązanie idealne?

Skoro zasady działania giełdy tekstów są tak przejrzyste, mogłoby się wydawać, że jest to rozwiązanie idealne. Czy to prawda? Nie do końca. Ta opcja, jak każda inna, oprócz wielu zalet posiada również wady.

Pierwszym minusem jest na pewno występowanie prowizji. Nie jest to nic dziwnego, strona musi w końcu na czymś zarabiać. Oferowane przez nią usługi i ułatwienia są zazwyczaj darmowe, dlatego procent jest odliczany od ustalonej przez klienta ceny. Niestety przez to kwota, którą ostatecznie zarobi twórca, wynosi o wiele mniej, niż rzeczywisty wydatek zleceniodawcy. Niska płaca może zniechęcić copywriterów do dbania o jakość tworzonych tekstów.

Zlecając napisanie tekstu na giełdzie, klient dokładnie określa, co ma się w nim znaleźć. Nie zawsze jednak wie, czy to jest właśnie to, czego jego firmie potrzeba. Profesjonalny twórca na pewno pomógłby ustalić indywidualną strategię marketingową. Na giełdzie jednak nie każdy ma taką wiedzę. Poza tym nie leży to w obowiązkach piszących tam copywriterów. Teksty po prostu mają być realizowane na podstawie wytycznych.

Ten model współpracy może okazać się niekorzystny dla wielu przedsiębiorców. Nie dostaną potwierdzenia co do słuszności swoich decyzji marketingowych, przez co reklama może okazać się mniej skuteczna. W takim wypadku bardziej opłacalne mogłoby okazać się skorzystanie ze stałych usług copywritera freelancera lub agencji. Dzięki temu proces rozwoju firmy w internecie byłby stale nadzorowany. Oczywiście zazwyczaj idzie za tym również wyższa cena. Decyzję należy więc pozostawić właścicielom biznesu.

Podsumowując

Giełda tekstów jest ciekawą opcją zarówno dla copywriterów, jak i firm poszukujących tekstów do publikacji. Do korzystania z niej szczególnie zachęcają przejrzyste warunki współpracy. Rozwiązanie to oczywiście nie jest idealne. Dlatego najpierw warto przemyśleć, czy użytkowanie giełdy będzie dla nas odpowiednie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *