Fun content – jak promować swoją markę z humorem?
We współczesnym konkurencyjnym świecie reklamy nie jest łatwo odnieść sukces w swoim biznesie. Osoby kierujące marką często zadają sobie pytanie: Jakie treści najlepiej trafiają do potencjalnych odbiorców, a co za tym idzie są warte wprowadzenia do strategii marketingowej firmy? Okazuje się, że trafny żart może być doskonałym wabikiem na klientów.
Czym jest fun content?
Fun content to obecnie popularna strategia marketingowa, która jest nastawiona na promocję marki, jej produktów i usług. Treści związane z marką głównie spotykane są w mediach społecznościowych i mogą przybierać formę tekstową, być infografikami bądź w wersji audio w mediach tradycyjnych. Ich celem jest zwrócenie uwagi na działalność firmy i jej produkty oraz ukazanie „ludzkiej twarzy” marki, co zmniejsza dystans pomiędzy firmą a klientem. Oznacza to, że każdy trafny żart, ironia czy zabawna analogia pomagają w zdobyciu większej rozpoznawalności marki i zwiększeniu zysków w sprzedaży.
Tego typu content najczęściej jest wykorzystywany jako urozmaicenie tradycyjnych przekazów reklamowych, ale może też stanowić podstawę komunikacji z klientem. To dobra i skuteczna opcja, gdy komunikujemy często i chcemy uniknąć powtarzalności.
Formy humorystycznych treści
Tak jak w przypadku zwykłych treści, fun content nie posiada ściśle narzuconych norm co do formy przekazu, a jego rozmach zależy od ambicji i budżetu firmy. Marki mogą wykorzystać w promocji wiele form, takich jak między innymi:
- artykuły lub opisy na stronie firmy wykorzystujące grę słów, ironię lub absurdalne sytuacje;
- rolki (na TikTok-u), które cieszą się obecnie dużym zainteresowaniem, dłuższe reklamy, krótkie filmy bądź animacje, które zarazem bawią i angażują;
- grafiki i memy, które coraz częściej są wykorzystywane w kampaniach promocyjnych ze względu na swoją popularność (posty na Facebooku i Instagramie);
- przestrzeń do interakcji (komentarze pod postami w MS, chatbox, konkursy oraz quizy);
- treści, grafiki i posty tworzone w oparciu o Real Time Marketing, odnoszący się do modnych i aktualnych wydarzeń, dzięki czemu na bieżąco uczestniczy się w życiu odbiorców;
- zabawne filmiki, np. z życia firmy, które mogą poprawić jej wizerunek.
Przeczytaj również: Czym jest cornerstone content i jak go stworzyć?
Zasady tworzenia fun contentu
Uwzględniając humorystyczne treści w komunikacji marketingowej, należy pamiętać o tym, by były adekwatne – przez nieprzemyślane żarty możemy stracić wizerunkowo i obniżyć zaufanie odbiorców. Jak zatem stworzyć kontent skuteczny, który pogłębi relację z klientem?
Kluczowe jest poznanie i ocenienie grupy docelowej, do której dostosowujemy udostępniane treści. Ludzie w różnym wieku uznają inne rzeczy za zabawne. Przystępując do promocji, należy określić, w jakim wieku jest większość konsumentów marki oraz jakie mają zainteresowania. Zadaj sobie pytanie: co śmieszy i fascynuje moich potencjalnych klientów? Zapoznaj się z ich potrzebami i humorystycznym stylem. Być może trafne będą niebanalne żarty lub memy ze słodkimi zwierzątkami. Na podstawie tych badań można trafnie ocenić, jakie treści będą w stanie rozbawić odbiorców.
Poza tym warto też pamiętać m.in. o:
- używaniu określeń kolokwialnych, które nie są obraźliwe i wulgarne;
- żartowaniu z sytuacji, a nie z osób – mogą być potencjalnymi lub aktualnymi klientami;
- używaniu humorystycznych treści we właściwym kontekście;
- śledzeniu aktualnych trendów i podejmowaniu tematów przyciągających uwagę klientów;
- stosowaniu błyskotliwych, przyjaznych w odbiorze żartów, które nie odnoszą się do drażliwych tematów;
- wprowadzaniu do swoich treści więcej inwencji twórczej, co pozwala wyjść poza utarte szablony i (pozytywnie) zaskoczyć odbiorców;
- zachowaniu balansu pomiędzy humorem a głównym przesłaniem komunikatu. Treści nie powinny odciągać uwagi od głównej działalności i celów biznesowych.
Wykorzystanie żartów w pisanych tekstach jest zdecydowanie jedną z prostszych metod na tworzenie humorystycznych treści. Staje się to szczególnie łatwe dla osób posiadających doświadczenie w pracy jako copywriter. W przypadku braku umiejętności lub czasu na samodzielne pisanie dobrą opcją jest skorzystanie z pomocy agencji copywriterskich.
Autor tekstu: Aleksandra Olejniczak