Human-first content – jak tworzyć takie treści?

Human-first content – jak tworzyć takie treści?

Tworząc treści w internecie, zależy nam na tym, by trafiły do jak największej ilości osób. Ważne jest jednak, żeby były też zrozumiałe i wygodne w czytaniu. Takie treści nazywane są human-first content i są tworzone zarówno pod wyszukiwarki internetowe, jak i dla ludzi.

Human-first content – czym się charakteryzuje?

Ludzie, czytając tekst w internecie, chcą, aby był on przystępny w lekturze. Jeżeli tekst będzie niezrozumiały bądź niepoprawnie napisany, to osoba obcująca z tekstem zrezygnuje z czytania. „Human-first content” to podejście do tworzenia treści, w którym priorytetem jest człowiek, czyli odbiorca. Głównym celem jest tu dostarczanie treści, która jest wartościowa, zrozumiała i angażująca, spełniająca potrzeby i oczekiwania ludzi.

Jak tworzyć human-first content? Cenne porady

Jeśli chcesz tworzyć treści, które będą chętnie czytane przez odbiorców, musisz wziąć pod uwagę pewne kwestie. W przyszłej pracy, np. jako copywriter, okażą się one niezbędne. Zatem, co należy zrobić?

Poznaj swoich odbiorców

Tworząc treść, na początek musisz zadać sobie pytanie: dla kogo piszę? Zależy Ci, żeby tekst był wartościowy dla czytelników, więc pisząc, sprecyzuj sobie, kto właściwie będzie twoją grupą docelową. Wtedy możesz tworzyć taki content, który jest dla odbiorcy rzeczywiście użyteczny i wniesie coś interesującego. Prościej mówiąc, tekst musi zachęcić odbiorców. Możesz korzystać z danych o użytkownikach, aby lepiej spersonalizować content.

Dobrze sformatuj tekst

Aby tekst był przystępny dla ludzi, musi się on dobrze czytać. Tutaj należy pamiętać o poprawnym formatowaniu. Dobrze sformatowany tekst jest przejrzysty, czyli zawiera:

  • paragrafy,
  • nagłówki,
  • czytelną czcionkę (np. Arial, Roboto),
  • pogrubienia.

Ponadto tekst powinien być dopasowany do dużych i małych ekranów.

Przeczytaj również: Artykuły eksperckie – czym są i jak je tworzyć?

Pisz z emocją. Dbaj o naturalność

Jako ludzie wyrażamy emocje, dlatego podświadomie szukamy ich nawet w treściach internetowych. Czytając tekst, lubimy widzieć, że został on stworzony przez człowieka, a nie maszynę. Pamiętaj więc, żeby twój tekst był human-first, musi brzmieć naturalnie. Okaż empatię w stronę odbiorcy, zrozum jego perspektywę. Unikaj nadmiernego formalizmu, a kiedy to możliwe – wyraź swoją opinię. Nie wyrzekaj się emocji w swoim tekście.

Dostosuj język i styl

Tworząc human-first content, musisz pisać w sposób zrozumiały:

  • Unikaj zdań wielokrotnie złożonych – to męczy czytelnika.
  • Unikaj zbyt fachowego języka, wyjaśniaj trudniejsze pojęcia.
  • Pisz zgodnie z zasadami ortografii.
  • Konkretnie się wyrażaj. Unikaj uogólnień.

Bądź inkluzywny

Pisząc dla ludzi, musisz uwzględniać różne grupy. Po pierwsze, stosuj feminatywy (np. kierowczyni, magistra, lekarka). Po drugie, staraj się używać form neutralnych i sformułowań zbiorczych. Przykład: zamiast „matki i ojcowie” można napisać „rodzice”. W ten sposób skierujesz się w stronę większej liczby osób.

Nie stosuj clickbaitów

Często przeglądając strony internetowe, napotykamy nagłówki, które próbują nas fałszywie zainteresować. Czytelnicy unikają takich treści. Staraj się nie tworzyć wyolbrzymionych nagłówków i nie wprowadzaj innych w błąd. Pisz na temat.

Dopilnuj estetyki

Ostatnią radą w tworzeniu human-first contentu jest zadbanie o ogólny wygląd strony, żeby był przyjemny dla oka, a użytkownik chciał na tej stronie pozostać. Dopilnuj, by strona była uporządkowana. Unikaj jaskrawych lub słabo widocznych kolorów. Zachowaj kontrast między tekstem a tłem. Co jeszcze jest ważne, reklamy umieść w odpowiednich do tego miejscach i nie pozwól, żeby wyskakiwały czytelnikowi na środku ekranu.

Treści dla ludzi i SEO

Czy da się pisać jednocześnie dla ludzi i pod wyszukiwarki internetowe? Oczywiście, że tak. Human-first content uwzględnia i to. Należy pamiętać, przede wszystkim, o doborze odpowiednich fraz kluczowych oraz umiejętnym rozmieszczeniu ich w tekście. Frazy muszą być poprawnie odmienione. Nie ma potrzeby wrzucania ich w tekst na siłę, żeby jak najlepiej zmanipulować wyszukiwarkę – to tak nie działa. Naturalnie wkomponowane frazy kluczowe uwzględnią i wyszukiwarki, i ludzi. Ponadto czytelny, użyteczny i ciekawy tekst będzie chętnie czytany i właśnie dzięki temu przebije się ponad inne treści.

Autor tekstu: Alicja Kozak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *