Kolory w marketingu – jakie znaczenie mają barwy dla firm?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego popularne firmy wybrały konkretny kolor logo swojej marki? Okazuje się, że barwy mają wielką moc i mogą pełnić niezwykle ważną funkcję w biznesie. W społeczeństwie, w którym około 65% populacji stanowią wzrokowcy, aspekt wizualny (którego częścią są kolory) w marketingu jest bardzo istotny.

Znaczenie kolorów w biznesie

Według założeń psychologii koloru różne barwy wywołują u nas określone skojarzenia i emocje. Czasami postrzegamy je w sposób subiektywny, ale każda z nich ma swoje uniwersalne znaczenie. Kolor jest jednym z narzędzi w komunikacji, bardzo chętnie wykorzystywanym przez marketingowców, którzy doskonale wiedzą, że wybór odpowiedniej kolorystyki jest istotny w budowaniu wizerunku marki. Specjaliści od marketingu mają świadomość znaczenia kolorów w biznesie. Barwy mają wywołać u konsumentów konkretne uczucia, a co za tym idzie, skłonić do zapoznania się z ofertą i dokonania zakupu.

Uniwersalna czerń i biel, czyli kolory w marketingu

Dwie skrajne barwy – biały i czarny. Obie niezwykle uniwersalne i ponadczasowe, chętnie wykorzystywane w marketingu. Czerń, choć w naszej kulturze przywołuje skojarzenia żałoby i śmierci, kojarzona jest również z elegancją. Nie bez powodu wybiera ją wiele ekskluzywnych marek, takich jak Gucci, Dior, Prada, Chanel i wiele innych, kojarzonych z luksusem firm. Kolor ten jest synonimem mocy, siły, władzy, autorytetu, prestiżu i wyrafinowania.

Biały z kolei, równie uniwersalny i szykowny, symbolizuje czystość, niewinność, spokój, bezpieczeństwo, ale także profesjonalizm. Jest neutralną barwą, która stanowi tło dla innych. Kojarzy się z prostotą, minimalizmem i wysoką estetyką. Producenci kosmetyków, którzy wiedzą, jak ważne są kolory w biznesie, często decydują się właśnie na wybór tej barwy. Biel jest chętnie wykorzystywana podczas projektowania opakowań kosmetyków, leków, środków czystości i artykułów higienicznych.

Niebieski i zielony – kolory spokoju i zaufania

Błękit kojarzy się ze stabilnością, spokojem, mądrością, lojalnością, porządkiem, a także zaufaniem. Z tego powodu wiele znanych firm finansowych, banków oraz ogromnych koncernów zdecydowało się na wybór niebieskiego logo. Wśród nich możemy wymienić takie marki jak: Samsung, Visa, Ford, Bank Polski, Twitter, Facebook i mnóstwo innych przedsiębiorstw.

Zielony, podobnie jak niebieski, jest kolorem kojarzonym ze spokojem i zaufaniem. Producenci naturalnych kosmetyków, suplementów diety, zdrowej żywności, a także firmy turystyczne czy niektóre banki, często korzystają z zielonej barwy.

Należy wspomnieć, że wiele marek, stosujących strategię marketingową, jaką jest greenwashing (w wolnym tłumaczeniu ekościema), równie chętnie wybiera zieleń. Specjaliści od marketingu zdają sobie sprawę ze znaczenia kolorów w biznesie, w związku z czym wykorzystują barwę kojarzącą się z naturą i ekologią, aby zareklamować produkt. Klienci mają dzięki temu kojarzyć markę jako przyjazną środowisku. Jest to jedna z form marketingowych manipulacji.

Przeczytaj także: Polskie marki znane na świecie – a czy Ty znasz je wszystkie?

Czerwony i żółty pobudzają do działania

Czerwony jest kolorem, który skupia naszą uwagę, przyciąga wzrok. Najbardziej intensywny, wyrazisty, wyzwala w nas adrenalinę, pobudza do działania. Nie bez powodu czerwień jest właśnie barwą stosowaną w akcjach promocyjnych. W końcu nie sposób nie zauważyć wielkich czerwonych liter, które wręcz krzyczą, aby zachęcić nas do skorzystania z oferty. Wiele różnych firm zdecydowało się na czerwień jako swój znak rozpoznawczy. Wśród nich można wymienić takie marki jak Red Bull, Lindt czy serwis internetowy YouTube.

Inną niezwykle wyrazistą barwą jest żółty. Pełen energii kolor, kojarzy się ze słońcem, wzbudza ciekawość. Podobnie jak czerwony, pobudza do działania. Bardzo dużo korporacji korzysta z tej ciepłej, niesamowicie intensywnej barwy. Biedronka, In Post, McDonald’s, Snapchat to tylko niektóre przykłady marek, które w swoim logo wykorzystują odcienie żółci.

 

Autor tekstu: Aneta Karnabal

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *