Zasada odwróconej piramidy – jak stosować ją w tekście?

Zasada odwróconej piramidy – jak stosować ją w tekście

Czytelnik w dzisiejszym świecie przepełnionym ogromną ilością treści, chce znaleźć wiedzę najszybciej jak to tylko możliwe. Możesz spełnić tę potrzebę za pomocą zasady odwróconej piramidy. Na czym ona polega? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule.

Zasada odwróconej piramidy – co to takiego?

Pisanie zgodnie z zasadą odwróconej piramidy jest przeciwstawne do tradycyjnego sposobu tworzenia treści, takiego w jakim powstają na przykład artykuły akademickie. W takim tekście autor prowadzi rozważania, których wnioski umieszczone są dopiero na samym końcu. Taki typ pracy nad artykułem nie sprawdzi się w copywriterskiej praktyce. To, gdzie w tekście zamieścisz najważniejsze informacje, często determinuje, czy odbiorca w ogóle do niego zajrzy. Nie będzie miał czasu i chęci, aby prześledzić dwie strony artykułu i dopiero na końcu znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytanie. Zniechęci się i zacznie szukać dalej.

Przeczytaj również: Jak wygląda struktura tekstu SEO?

W zasadzie odwróconej piramidy najważniejsze informacje umieszczasz na początku tekstu. W dalszej części zawierasz przydatne, ale mniej istotne wskazówki. W ten sposób jesteś w stanie zatrzymać czytelnika na dłużej.

Lead – bardzo ważny element w metodzie odwróconej piramidy

Napisz wstęp w taki sposób, aby czytelnik od razu wiedział, czy Twój tekst rzeczywiście pomoże mu rozwiązać problem. Pamiętaj o tym, żeby umieścić w leadzie słowa kluczowe. To ważne nie tylko dla odbiorcy treści, ale także dla pozycjonowania. Na pewno zależy Ci na tym, żeby Twój artykuł znalazł się wysoko w wynikach wyszukiwania. We wstępie masz do dyspozycji około 150-350 zzs. To niewiele, dlatego odpuść dygresje, metafory, malownicze opisy. Użytkownik nie zachwyci się Twoją elokwencją i stylem, tylko zniecierpliwi i odrzuci tekst zanim ten na dobre się rozwinie.

Konkretna, przydatna wiedza – podstawa zasady odwróconej piramidy

Według zasady odwróconej piramidy treści, które są najbardziej istotne dla Twojego odbiorcy powinieneś umieścić na samej górze. W przypadku artykułu będą to pierwsze akapity, znajdujące się zaraz pod leadem. Zastanawiasz się pewnie co dalej? Czy w tym momencie usatysfakcjonowany użytkownik nie przestanie czytać? Przecież dostał, to co chciał. Po co miałby kontynuować Twój artykuł? Już odpowiadam!

Po to, żeby jeszcze bardziej zgłębić swoją wiedzę i dowiedzieć się czegoś, co może mu się przydać. Aby tak się stało, zadbaj o to, aby Twój tekst od początku do końca utrzymywał wysoki, merytoryczny poziom. Podawaj konkretne rozwiązania, posiłkuj się przykładami, zastosuj storytelling. Unikaj lania wody i wtrącania banałów, po to tylko, żeby tekst był długi, a przez to pozornie bardziej atrakcyjny. Liczy się jakość artykułu, a nie ilość słów. Długi tekst pełen ogólników nie zaciekawi czytelnika.

Sposób na wzmocnienie efektu odwróconej piramidy

Wielu odbiorców Twoich treści to wzrokowcy, którzy wychowali się w kulturze obrazu. Możesz wykorzystać ten fakt i dostarczyć im dodatkowych wizualnych bodźców. Dodaj do swojego artykułu wykresy, infografiki. Na samej górze zamieść takie, z których czytelnik dowie się jak najwięcej.

Zwróć uwagę na to, żeby wszelkiego rodzaju obrazy, tabelki, zdjęcia były spójne z tekstem. Na przykład w tekście na temat zalet diety śródziemnomorskiej, nie zamieszczaj fotografii dania z kuchni meksykańskiej, tylko dlatego że wygląda apetycznie. Twój odbiorca poczuje dysonans, a przecież nie o to Ci chodzi.

Nie zaniedbuj zakończenia w odwróconej piramidzie

Może wydawać się, że w zasadzie odwróconej piramidy nie trzeba się specjalnie przykładać do zakończenia artykułu. Nic bardziej mylnego! Postaraj się o to, żeby odbiorca Twoich treści przez cały czas czytania artykułu odczuwał satysfakcję z dobrze spędzonego czasu. Na końcu artykułu możesz podsumować informacje z całego tekstu. W ten sposób pomożesz użytkownikowi uporządkować świeżo zdobytą wiedzę.

Podsumowanie

Zasada odwróconej piramidy to efektywny sposób na tworzenie treści copywriterskich. Używaj jej jednak z rozwagą. W przypadku wielowątkowych i złożonych tematów może się ona nie sprawdzić. Miej to na uwadze i stosuj ją tak, aby dawała korzyść zarówno czytelnikowi, jak i Tobie.

Autor tekstu: Zofia Stawicka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *