Teksty SEO-friendly – czym są i jak je tworzyć?

Czasy stacjonarnych biznesów już dawno minęły — pora na Internet. Zamiast szyldu jest strona internetowa, która przyciąga klientów z oddali kilku kliknięć. A przynajmniej powinna… Przebić się w tłumie nie jest łatwo. Jak dotrzeć do klientów w epoce cyfrowego szumu? Z pomocą przychodzi SEO-friendly content.
Czym są teksty SEO Friendly?
Teksty SEO-friendly to treści, których celem jest zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google lub w innych wyszukiwarkach. Poprawna optymalizacja treści pod kątem robotów indeksujących strony przekłada się na osiągnięcie celów biznesowych. Im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa na przyciągnięcie potencjalnych klientów — użytkownicy najczęściej wybierają strony wyświetlające się jako pierwsze po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę. Jest zatem o co walczyć.
SEO-friendly content — charakterystyka
Kluczową rolę w przygotowaniu materiałów odgrywa copywriter. Osoba na tym stanowisku jest odpowiedzialna za stworzenie treści, które będą atrakcyjne dla odwiedzających stronę, a także rozpoznawane przez algorytmy wyszukiwarek internetowych.
Tekst SEO-friendly to przede wszystkim tekst dostosowany do pytań i potrzeb użytkownika. Dobry artykuł jest również „evergreenem” („wiecznie żywym”), czyli nie podlega szybkiej dezaktualizacji oraz stosuje przystępne, naturalne formy językowe (zamiast sztucznych fraz pisanych pod kątem wyszukiwarek internetowych).
Dużą pomocą w tworzeniu treści stanowią fora internetowe, komentarze pod postami na blogu i inne miejsca, w których internauci dzielą się swoimi przemyśleniami.
W tworzonym tekście wystarczy dodać chwytliwy nagłówek obiecujący rozwiązanie problemu (np. „10 sposobów na …”) oraz faktycznie spełnić dane słowo poprzez dostarczenie merytorycznych informacji — ruch na stronie gwarantowany.
Przeczytaj również: Jak wygląda struktura tekstu SEO?
Techniczne aspekty contentu SEO-friendly
A co z algorytmami wyszukiwarek internetowych? Aby ułatwić im pozycjonowanie strony, należy „przekonać” je o wartości, które odbiorca znajdzie w konkretnej witrynie. Praktycy marketingu zwracają uwagę na następujące elementy:
dobór słów kluczowych: czyli najważniejszych sformułowań w danym artykule, które podsumowują istotę danego zagadnienia. Narzędzia takie jak Google Keyword Planner czy SEMrush pozwolą znaleźć słowa kluczowe cieszące się największym zainteresowaniem;
- optymalizację tytułu i nagłówków: to właśnie te elementy przykuwają wzrok użytkowników, pomagając szybko zorientować się w treści strony. Zastosowanie słów kluczowych oraz znaczników nagłówkowych (H1, H2, H3) jest świetnym pomysłem;
- linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne: wewnętrzne (do innych stron na naszej witrynie), jak i zewnętrzne (do wiarygodnych źródeł zewnętrznych) pomaga budować strukturę witryny oraz wskazywać wyszukiwarkom na istotne treści związane z daną tematyką;
- stały monitoring: analiza danych z narzędzi takich jak Google Analytics pozwala na śledzenie zmian w ruchu na stronie oraz pozycjach w wyszukiwarce. To daje możliwość dostosowywania strategii i treści, aby osiągnąć lepsze wyniki.
Teksty SEO-friendly — podsumowanie
Początkujący copywriter nie ma przed sobą łatwego zadania: tworzyć treści w taki sposób, aby wypromować markę – to jedno. Mieć na uwadze dodatkowo zaangażowanie potencjalnych klientów i pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania — to drugie.
Aby efektywnie przejść przez cały proces, warto skupić się na docelowym odbiorcy: jego sposobie rozumowania i zgłaszanych potrzebach, a następnie odpowiedzieć na nie za pomocą tekstu lub treści promującej konkretną usługę.
Całość powinna być ujęta w ramy, które uatrakcyjnią daną stronę algorytmom wyszukiwarek. Słowa kluczowe, podsumowujące istotę tematu; jasna struktura pozwalająca ustrukturyzować wiedzę (tytuł, nagłówki, akapity) oraz nawiązania do treści uprzednio zamieszczonych na stronie lub treści zewnętrznych (odnośniki).
Autor tekstu: Paulina Laskowska
Trenerka personalna oraz medyczna, specjalizująca się w treningu dzieci i młodzieży. Sportowiec-amator z doświadczeniem w biegach średniodystansowych oraz sztukach walki. Prywatnie pasjonatka czytelnictwa oraz wystąpień publicznych.