Świetny tekst – jak go napisać i po czym go poznać?
Jesteś skrajnie niezadowolony, kręcisz nosem, a może po prostu nie wiesz co zrobić z tekstem otrzymanym od copywritera? Niby wszystko gra, bo treść jest kompletna, czyta się dobrze, a rażących błędów składniowych nie widać, lecz… no nie porywa! Spokojna głowa, bo jest to nader częste zjawisko. Oto garść porad jak pisać, a także jak ocenić świetny tekst copywriterski.
Świetny tekst – cechy
Sama poprawność językowa nie stanowi o pełnej jakości tekstu copywriterskiego. Jest ona jedynie technicznym odnośnikiem w przypadku naszego, jakże złożonego języka. Na kanwie językowych ustaleń, prawdziwy pisarz, zaczyna tańczyć ze słowami wedle uznania. Jednocześnie zachowuje pewien umiar językowy, a ton oraz intencja wypowiedzi są dopasowane do grupy odbiorców. Jest to tak zwana dusza treści. Jej forma i przeplatanie się skojarzeń, kształcą w wyobraźni czytającego obrazy, które w rzeczywistości są różne dla każdego z nas.
Jest to skrytym celem i dążeniem każdego pisarza, lecz często zostajemy nim zwiedzeni na manowce.
Takie pisanie może skończyć się wodolejstwem, czyli umyślnym wydłużaniem tekstu, pisaniem nie na temat, lub – co gorsza – bez myśli przewodniej. Nie znajdziemy w takich tekstach potrzebnych informacji.
Mamy zatem dwie sytuacje. W jednej samo czytanie może być przyjemne, ale uznamy je za bezsensowne. Druga dostarczy nam suchych informacji, ale podanych w nieprzystępnej formie. Jest to kwestia balansu i odpowiedniego podejścia do każdego tematu z osobna.
Duża wartość merytoryczna
Świetny tekst opieramy o bardzo konkretne informacje, a zatem powinien nieść przekaz. Wartościowe informacje są kluczem do tego, by użytkownicy nabrali zaufania do marki, wracając po jeszcze. Spędzając więcej czasu na naszej stronie, sprawiają, że jest ona coraz lepiej pozycjonowana w przeglądarce, a to wpływa na większą widoczność i jeszcze większy ruch organiczny. Koło się zamyka.
Świetny tekst posiada po prostu „mięso”, aby stanowić realne wsparcie w tym, czego szukają czytelnicy.
Dobry pisarz przygotowuje się do zagadnienia, wykonując research, a potem zamyka i zawiesza nasze przysłowiowe „mięso” na stelażu formy, oprawia je w skórę i ożywia.
Podejście indywidualne
Świetny tekst cechuje się też tym, co ma każdy dobry tekst, czyli dopasowaniem tonu i intencji wiadomości do grona odbiorców, któremu dedykujemy przesłanie. Każdy z nas cechuje się innym zbiorem doświadczeń, który wpływ na nasz odbiór rzeczywistości i przyswajanie informacji płynących z zewnątrz.
Niezależnie czy jest to wypowiedź kolegi, komunikat medialny, czy po prostu świat, który nas otacza. Każdy komunikat ludność odbiera w zupełnie inny sposób.
Pisarz powinien wziąć pod uwagę ten fakt, a charakter treści powinien dostosować do kompetencji odbiorców. Jeśli targetem naszym jest sklep odzieżowy dla dzieci, informacje powinny być przekazane w zabawny, luźny i prosty sposób – można też pokusić się o zwroty młodzieżowe. Odmienną sytuację mamy w przypadku klientów kancelarii prawniczej, która stosuje nomenklaturę i formalne zwroty, dostosowane do swojej grupy odbiorców.
Optymalizacja SEO
Zarówno dzisiaj, jak i w niedalekiej przyszłości copywriting nie będzie istniał bez poprawnej struktury pozycjonowania. Jest ona wymogiem, jeśli materiał ma widnieć w Internecie i skutkować zwiększonym potencjałem sprzedażowym. Sama struktura i optymalizacja SEO nie wpływają negatywnie na czytelność i naturalność tekstu. To ich brak jest błędem w sztuce i należy go poprawić.
Aby dowiedzieć się więcej informacji o optymalizacji pod SEO zajrzyj na ten blog: https://contentmarketingowy.pl/optymalizacja-pod-seo/
Świetny tekst – podsumowanie
Mamy nadzieję, że rozwikłaliśmy zagwozdkę dotyczącą świetnych tekstów w copywritingu jak i nie tylko.
Bez zastanowienia przyznamy, że czynników wpływających na jakość pisanego słowa, jest znacznie więcej. Ograniczamy się jednak tutaj to krótkiej formy nauczającej. Powodzenia!