Jak wygląda struktura tekstu SEO?

Jak wygląda struktura tekstu SEO?

Optymalizacja treści pod kątem zwiększenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania rządzi się pewnymi prawami. Właściwa struktura tekstu SEO ma konkretne przełożenie na jego pozytywny odbiór, zarówno wśród internatów, jak i robotów Google.

Od czego zacząć tworzenie tekstu SEO?

Tekst SEO ma pełnić funkcję ściśle użytkową, w odróżnieniu od utworów literackich, których głównym zadaniem jest dostarczanie wrażeń estetycznych. Jako punkt wyjścia, copywriter powinien zacząć od ustalenia:

  • dla kogo tworzone są treści;
  • jaką funkcję mają spełniać (oprócz poprawy widoczności strony).

Odbiorca tekstu powinien być jasno zdefiniowany, od tego bowiem zależy wybór formy, stylu wypowiedzi, czy długości tekstu. Warto rozważyć dla jakiej grupy wiekowej czy zawodowej piszemy, jakie ta grupa ma oczekiwania, czy tekst ma być uniwersalny i łatwy w odbiorze, czy też trafić do użytkowników o większych wymaganiach, szukających bardziej specjalistycznej wiedzy. W zależności od potrzeb, skomponowane treści mogą mieć charakter bardziej sprzedażowy lub informacyjno-edukacyjny.

Słowa kluczowe w tekście SEO

Kolejnym krokiem jest dobór odpowiednich fraz kluczowych, które będą umieszczone w tekście. Istnieją zarówno płatne, jak i darmowe narzędzia pomagające w tym procesie – najpopularniejszym jest nieodpłatny Google Keyword Planner. Za jego pomocą możemy uzyskać informację o popularności danego słowa kluczowego oraz zwrotów pokrewnych i wybrać te frazy, które były najczęściej wpisywane do wyszukiwarki w ostatnim czasie.

Gdy ten etap mamy już za sobą, niezwykle ważne jest, by wkomponować je w treść w sposób naturalny i nienachalny, tak aby nie raziły odbiorcy sztucznością lub powtarzalnością. Powinny być zastosowane zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny i nie przekraczać objętości 0.5-3% tekstu.

W przeciwnym wypadku tekst zostanie zaklasyfikowany przez algorytmy wyszukiwarki jako spam i efekt będzie przeciwny do zamierzonego. Dodatkowo należy też zwrócić uwagę na użycie synonimów oraz wyrazów z tego samego kręgu tematycznego, co słowa kluczowe. Pomaga to wyszukiwarce w prawidłowym skatalogowaniu treści i uplasowaniu strony na wyższej pozycji.

Tworzenie struktury tekstu SEO

Kiedy znamy już temat tekstu, jego odbiorcę, funkcję, jaką miałby spełniać oraz słowa kluczowe, możemy przystąpić do pisania tekstu SEO. Na początku dobrym pomysłem jest zanotowanie wszystkich ważnych informacji w formie skrótowej, którą później rozwiniemy w tekście właściwym. Następnie łączymy pokrewne idee czy pojęcia w spójne akapity, poświęcone określonej myśli przewodniej.

Rola wstępu

Przy konstruowaniu wstępu, tzw. leada, najważniejszym aspektem jest zainteresowanie czytelnika oraz zachęcenie go do przeczytania dalszej części tekstu. Można tu zastosować trik redakcyjny stosowany przez dziennikarzy, zwany zasadą odwróconej piramidy. Polega on na ujęciu tezy całego tekstu i najważniejszych informacji już we wstępie, po to by odbiorca mógł szybko zorientować się w jego tematyce i czy jest nią zainteresowany.

Porządek przede wszystkim

Struktura tekstu opublikowanego na stronie internetowej ma znaczenie. Tekst podzielony na akapity opatrzone nagłówkami, zawierający wyróżnienia, wyliczenia czy inne techniki organizujące treść w przejrzyste, łatwe do wychwycenia dla oka segmenty, po pierwsze, łatwiej przyciągnie czytelnika, a po drugie, jest bardziej czytelny dla Google.

Obowiązuje zasada, że im dłuższy tekst, tym lepiej dla pozycjonowania, pod warunkiem, że tekst jest merytoryczny, nie zawiera zbędnych powtórzeń i osławionego „lania wody”. Zaleca się, aby teksty miały powyżej 1500 zzs, przy czym akapity nie powinny być zbyt długie i mieścić się w obrębie 500-900 zzs.

Struktura tekstu SEO – podsumowanie

Gdy zastosujemy powyższe zasady, będziemy na prostej drodze do sukcesu. Ułatwieniem jest też fakt, że oczekiwania czytelników oraz wyszukiwarek są ze sobą spójne. Oczekują jasnego, przejrzystego opracowania na określony temat, który będzie odpowiedzią na konkretne pytanie. Prawidłowa struktura tekstu SEO zapewni nam wysokie recenzje u jednych i u drugich.

Autor tekstu: Iwona Michalczonek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *