Strategia content marketingu w 3 krokach
Content marketing – kto jeszcze o nim nie słyszał? To najgorętszy trend marketingowy, nietracący popularności od kilku lat. Właściwie wykorzystywany, pomoże osiągnąć Twojej firmie finansowy sukces. Pora skończyć z partyzanckimi, przypadkowymi ruchami i stworzyć działająca strategię content marketingu. Strategia content marketingu – poznaj jej zasady!
Krok 1 – Zrozum czym jest content marketing
Ten krok jest dla Ciebie szczególnie ważny, z dwóch powodów:
- po pierwsze, pozwoli Ci zrozumieć, jakie działania składają się na tę koncepcję i być może dostrzeżesz, że wiele z inicjatyw w Twojej firmie, nosi już znamiona content marketingu i wystarczy jedynie je uporządkować i zintensyfikować;
- po drugie, będziesz mógł dostrzec, w jakim momencie działalności znajduje się Twoje przedsiębiorstwo i jakie ruchy są potrzebne, by dalej się rozwijało.
Content marketing jest jedną ze strategii marketingowych. Koncentruje się ona na udostępnianiu konsumentom unikalnych i wartościowych treści, które mogą przyciągnąć i utrzymać ich uwagę.
Definicja ta jest prosta i od razu pozwala zidentyfikować, jakiego typu działania należy podejmować w celu realizacji takiego konceptu. Wśród nich, można wymienić: prowadzenie bloga, tworzenie podcastów, współpracę z liderami opinii, opowiadanie swojej historii konsumentom, tworzenie infografik i poradników, udostępnianie filmów, zachęcanie użytkowników do wyrażania opinii na temat produktów itd.
Możliwości jest wiele, jednak żeby wybrać te odpowiednie, konieczne jest przeanalizowanie sytuacji firmy. Zacznij od wyznaczenia celów na najbliższy rok. W zależności od tego, w którym kierunku chcesz się rozwijać, konieczne będzie dostosowanie wdrażanych później działań z content marketingu. Dla przykładu, jeśli chcesz zwiększyć swój udział w rynku, postaw na regularny kontakt z klientem i przypominanie mu o sobie. Pomogą w tym media społecznościowe lub przemyślany newsletter. Jeśli zależy Ci na poprawie wizerunku firmy, postaw na wartościowe i pomocne treści, artykuły eksperckie, poradniki, czy współpracę z liderem opinii.
Gdy już poznasz potrzeby swojej firmy, ustal jaki budżet możesz przeznaczyć na realizację strategii content marketingu, w danym roku. Finansowe ograniczenia ustawią poprzeczkę możliwości podejmowanych działań. Dzięki temu, zamiast porywać się na jedną kosztowną akcję, rozłożysz środki finansowe tak, by przez cały rok dostarczać klientom odpowiedni content.
Krok 2 – Zdecyduj dla kogo tworzysz strategię content marketingu
Bez rzetelnego i wnikliwego opracowania tego kroku, nie może powstać skuteczna strategia content marketingu.
Po pierwsze, ustal, kim są Twoi klienci, lub kim chcesz, aby byli. Stwórz personę, czyli idealnego, wzorcowego odbiorcę Twoich treści. Gdy go poznasz, będziesz widział, co go zainteresuje, jakim językiem z nim rozmawiać oraz gdzie go możesz spotkać, w jaki sposób się z nim komunikować.
Wtedy pozostaje sprawdzić, jaką strategię content marketingu realizuje Twoja konkurencja. Zobaczysz, w jaki sposób zdobywa najwięcej klientów oraz w jakich kanałach nie działa, zostawiając pole do popisu dla Ciebie.
Krok 3 – Strategia content marketingu – Realizacja
Zwłaszcza na początku bardzo pomocne jest ustalenie przedziałów czasowych, w których będziesz rozliczał efekty działań strategii content marketingu. Trzymając rękę na pulsie, będziesz mógł wprowadzać drobne zmiany i modyfikować parametry prowadzonych kampanii, zwiększając ich skuteczność. Pamiętaj jednak, że aby zobaczyć, czy dane rozwiązanie działa potrzeba czasu. W tym przypadku codzienna weryfikacja frustruje, a nie motywuje.
Tworząc strategię, ustal KPI, czyli wskaźniki efektywności. Są to kryteria, według których będziesz sprawdzał, czy zbliżasz się do realizacji wyznaczonych celów. Dla przykładu, jeśli Twoim celem było zdobycie 5 nowych klientów tygodniowo, to jest właśnie Twoje KPI. Jeśli ich zdobędziesz, dzięki obecnie prowadzonym działaniom marketingowym, będzie oznaczało, że one się sprawdzają. Nigdy nie zmieniaj swoich celów i KPI w trakcie realizacji strategii. Wprowadzi to jedynie chaos i pozostawi Cię bez żadnych pożądanych efektów.
Strategia content marketingu – co powinieneś zapamiętać z tego tekstu
- Strategia content marketingu nie może być tworzona w oderwaniu od bieżącej sytuacji i potrzeb firmy.
- Powinna być stworzona w oparciu o charakterystykę Twojego klienta i uwzględniać jego potrzeby.
- Efekty strategii conatent marketingu nie są widoczne od razu, jednak im dłużej ją konsekwentnie realizujesz, tym lepsze efekty przynosi.