Czym jest quick commerce?

Szybki handel to przyszłościowa odmiana handlu elektronicznego ciesząca się coraz większą popularnością. Nastawiona jest na szybkość realizacji zamówienia, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów. Na czym dokładnie polega i jak wygląda jej sytuacja w Polsce?

Q-commerce – czym jest?

Quick commerce to odmiana e-commerce (handlu elektronicznego) różniąca się od jego tradycyjnej wersji przede wszystkim szybkością realizacji zamówienia. Zwykle czas oczekiwania na dostarczenie produktu zamówionego online wynosi od 3 do 5 dni roboczych. Q-commerce oferuje dostawę w czasie wahającym się od zaledwie kilku minut do kilku godzin.

Usługa ta koncentruje się na produktach codziennego użytku o największym popycie. Obejmuje przede wszystkim artykuły:

  • spożywcze;
  • higieniczne;
  • farmaceutyczne.

Szybki handel oprócz czasu realizacji różni się od innych gałęzi handlu elektronicznego również sposobem dostawy. Zwykle posługuje się bardziej mobilnymi środkami transportu (np. rowerami, skuterami), co znacznie przyspiesza poruszanie się kurierów po zatłoczonych dzielnicach miast.

Jak działa quick commerce?

Proces realizacji zamówienia w szybkim handlu niewiele różni się od tradycyjnego modelu handlu elektronicznego. Zamówienia składane są za pośrednictwem przystosowanych do tego sklepów internetowych oraz aplikacji, następnie produkty są kompletowane i dostarczane do klienta.

Struktura działalności świadczących usługi q-commerce wygląda jednak nieco inaczej. Firmy zajmujące się szybkim handlem dzielą się na dwie podstawowe grupy:

  • firmy magazynujące – tworzą one bazę produktów, na które jest największe zapotrzebowanie. Gromadzą je w skondensowanych magazynach, tzw. dark store, dark kitchen (black restaurants).

Magazyny te zlokalizowane są zwykle w najbardziej zaludnionych dzielnicach miast. Nie są one otwarte dla zwykłych klientów. Dostęp do nich mają jedynie kurierzy firm świadczących usługi q-commerce. Stamtąd odbierają oni zamówione produkty i dostarczają je klientom w możliwie najkrótszym czasie;

  • firmy pośredniczące – w tym modelu firmy skupiają się na dostarczaniu produktów od zewnętrznego sprzedawcy do konsumenta. Taką działalność prowadzi bardzo popularne na polskim rynku Glovo, które dostarcza produkty od wielu koncernów, np. Biedronki, KFC czy McDonalds.

Przeczytaj również: Bezpieczeństwo w sieci – jak o nie zadbać?

Szybki handel w Polsce

Q-commerce (inaczej „dostawa na żądanie”) zdobywa w Polsce coraz większą popularność. Jej szczególny wzrost przypadł na czas pandemii, gdy ze względów praktycznych wzrosło zainteresowanie handlem elektronicznym. Zwiększone zapotrzebowanie na dostawy pozwoliło na rozwój firm świadczących podobne usługi.

Dzisiaj szczególną popularnością cieszą się serwisy dostarczające gotowe jedzenie, np. Pyszne.pl, Wolt czy Bold Food. Z roku na rok zwiększa się także liczba sklepów, które świadczą usługi szybkiego handlu. Oferują je największe dyskonty, np. Biedronka, Żabka i Carrefour w usługach:

  • Biedronka Express – usługa dostępna jest w 6 miastach. Zamówienie odbywa się za pośrednictwem platformy Glovo. Czas realizacji zamówienia wynosi około 15 minut;
  • Żabka Jush – podobnie jak w Biedronce Express czas realizacji wynosi około 15 minut. Usługa dostępna jest w Warszawie i Krakowie;
  • Carrefour Sprint – na polskim rynku pojawiła się jako jedna z pierwszych. Z podanych usług czas realizacji zamówienia w Carrefour Sprint jest najdłuższy, wynosi 3 godziny. Usługa dostępna jest w 10 miastach.

Choć szybki handel ciągle się rozwija, w Polsce nadal jest on zjawiskiem dość rzadkim. Ze względów częstotliwości zamówień, a przy tym opłacalności, dostawy na żądanie realizowane są najczęściej jedynie w największych miastach.

Podsumowanie

Quick commerce to odmiana handlu elektronicznego nastawiona na szybkość realizacji zamówienia. Firmy oferujące usługi szybkiego handlu gromadzą w magazynach bazę najczęściej kupowanych produktów, skąd kurierzy dostarczają je klientom nawet w ciągu kilkunastu minut. Q-commerce nieustannie się rozwija i z roku na rok staje się coraz bardziej znaczącą odmianą handlu elektronicznego.

Autor tekstu: Anna Słomińska

Początkująca copywriterka i korektorka, absolwentka filologii polskiej o specjalności edytorskiej. Nieustannie pogłębia wiedzę o języku, badając jego możliwości. Uważa, że każdy temat jest ciekawy, jeśli tylko opowiada się o nim z pasją.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *