Lead w artykule – co to jest i jak go napisać?

Lead w artykule - co to jest i jak go napisać

Czytając jakikolwiek tekst, odbiorca już po kilku pierwszych zdaniach podejmuje decyzję, czy jest nim zainteresowany. Co więc zrobić, aby zaciekawić go już na samym początku? Z pomocą przychodzi nam lead w artykule – niezawodny sposób na zatrzymanie uwagi czytelnika. Zobacz, jak posłużyć się nim w swoich tekstach!

Czym jest lead w artykule?

Na początku każdego tekstu znajduje się zwykle wstęp, zawierający najważniejsze informacje o dalszej treści. Taką funkcję w artykule pełni właśnie lead – czyli krótki i zwięzły fragment, zamieszczony tuż pod tytułem. Poza nakreśleniem tematu całego tekstu, ma on spełniać jeszcze ważniejsze zadanie – przykuć uwagę czytelnika i zapewnić go, że musi czytać dalej.

Tajemnica leadu w artykule

Pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne, ponieważ nie można go już powtórzyć. Aby Twój tekst miał jak najwięcej odsłon i przede wszystkim został przeczytany w całości, musisz zadbać nie tylko o jego atrakcyjność, ale i promocję. Lead w artykule jest swoistą reklamą całego tekstu – kusi czytelnika, odwołując się do jego emocji i potrzeb. Często we wstępie wykorzystywana jest gra tajemnicą, której rozwiązanie wymaga przeczytania całości tekstu. To niezawodny sposób na wzbudzenie, ale i zaspokojenie ciekawości odbiorcy.

Przeczytaj również: Pozycjonowanie stron – skuteczne on-site i off-site SEO

Jak dobrze napisać lead w artykule?

Zanim zaczniesz tworzyć tekst, upewnij się, że wiesz, o czym będzie cały artykuł. Lead ma w skrócie zapowiedzieć to, co czytelnik odkryje w dalszej części. Dlatego tak istotne jest powiązanie ze sobą tych dwóch elementów oraz spójność całości tekstu. Dodatkowo, aby jak najlepiej trafić do odbiorców, pamiętaj o używaniu prostego języka i krótkich zdań, które będą konkretne i zrozumiałe, pozwalające na szybką decyzję.

O czym warto pamiętać, pisząc lead w artykule?

Czasami już sam tytuł i plan artykułu pozwalają na stworzenie chwytliwego wstępu. Często jednak odkrywamy jego istotę dopiero w trakcie tworzenia tekstu. Ze względu na to, istnieją dwie praktyki przygotowywania leadu w artykule:

  • na początku, tuż po wymyśleniu tytułu;
  • na końcu, kiedy cały tekst jest gotowy.

Zarówno pierwszy, jak i drugi sposób mogą być równie skuteczne, jeśli pamiętasz, aby lead rzetelnie zapowiadał cały artykuł i jego tematykę. W przeciwnym razie, czytelnik poczuje się oszukany i zniechęcony do dalszych działań.

Lead w artykule a emocje

Jak w większości komunikatów marketingowych, tak też w leadzie, główną rolę odgrywają emocje. To od nich uzależnione są dalsze kroki klientów i to one decydują o wadze każdej treści. Odbiorca, który już na początku lektury poczuje radość, wzruszenie czy nawet smutek – z jeszcze większą wnikliwością zechce poznać ciąg dalszy. Skuteczny lead w artykule zmusza klienta do refleksji i przekonuje, że odpowiedzi na wszystkie jego pytania znajdują się w kolejnych zdaniach.

Lead w artykule a problemy klientów

Często wykorzystywaną i efektywną strategią tworzenia tekstów jest opisywanie potrzeb i problemów czytelników, z którymi mogą się utożsamić. Dzięki temu nie tylko pokażesz, że są dla Ciebie ważni, ale jednocześnie zyskasz szansę na rozwiązanie ich dylematów. W leadzie może więc znaleźć się sugestia, że artykuł będzie receptą na dotykające ich dolegliwości. Nie nadużywaj jednak zaufania swoich obiorców. Jeśli we wstępie obiecujesz odpowiedź na dane pytanie, musi się ona pojawić. Pamiętaj, że Twoje teksty są reklamą Twojej marki, a raz oszukany klient nie zostanie z Tobą na dłużej.

Czy lead w artykule jest konieczny?

Odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna – tak! Można powiedzieć, że lead to katalizator całego tekstu, bez którego reszta artykułu, nawet najlepiej napisana, niczego nie osiągnie. Dlaczego? Ponieważ nie zostanie przeczytana. To właśnie dobry wstęp powoduje zainteresowanie całością. Jednak pamiętaj, że nawet znakomity lead w artykule sam niczego nie sprzeda, jeśli reszta tekstu zawiedzie czytelników. Niezwykle istotne jest więc zachowanie poziomu od samego początku, aż do ostatniego zdania.

Autor tekstu: Aleksandra Kowal

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *