Influencer marketing – na czym polega?

Influencer marketing - na czym polega

Czy zdarzyło Ci się kiedyś kupić produkt tylko dlatego, że polecał go jakiś twórca, którego obserwujesz na Instagramie lub subskrybujesz na YouTube’ie? Z pewnością większość z nas spotkało to więcej niż jeden raz lub przynajmniej zasugerowaliśmy się opinią takiej osoby, nawet jeśli podświadomie. Tak właśnie działa influencer marketing.

Influencer marketing – czym właściwie jest?

Jest to forma marketingu, polegająca na wykorzystaniu rekomendacji wpływowych osób, czyli influencerów, do promowania produktu lub marki wśród jak najszerszego grona odbiorców, zachodząca w social mediach.

Zalety influencer marketingu

Zawiera bardziej autentyczną wersję storytellingu

Influencer opowiada o swoich wrażeniach związanych z danym produktem lub marką, a tym samym tworzy własną historię, która jest skuteczniejsza od tradycyjnego storytellingu w reklamach, gdzie role odgrywają aktorzy. Tutaj historię opowiada osoba, która ją sama przeżyła, dodatkowo ma ona wpływ na sposób, w jaki ją sformułuje i zaprezentuje odbiorcom.

To właśnie niezwykle zwiększa jej autentyczność. Dobrym przykładem tego zjawiska są influencerzy, którzy poprzez swoje social media opowiadają odbiorcom, że zostali zaproszeni na jakiś event, na przykład na swoją pierwszą w życiu Met Galę i potrzebowali podkładu, który sprawi, że ich twarz będzie wyglądała idealnie zarówno w świetle dziennym, jak i na zdjęciach.

Dodatkowo w sytuacjach stresujących mają problem z nadmiernym poceniem się, dlatego produkt musiał być również bardzo wytrzymały i kryjący. W tym miejscu pokazują produkt, który im się sprawdził. To wszystko tworzy narrację, w której osoby z podobnym problemem lub w podobnej sytuacji życiowej mogą utożsamiać się z influencerem i będą zainteresowane produktem, wyciągając wnioski, że im też powinien się sprawdzić.

Tańszy niż inne formy marketingu

Ze względu na to, że reklama produktu dociera od razu do odpowiedniej grupy docelowej, ilość środków na nią wydanych powinna być o wiele mniejsza, podczas gdy osiągnięte rezultaty będą podobne jak w przypadku innych form, które trafiają do wszystkich odbiorców masowo. Tutaj jednak niezbędny jest wybór właściwego influencera, ponieważ w przeciwnym razie reklama trafi do zbyt małej lub niewłaściwej grupy osób, która nie będzie nią zainteresowana i wtedy rezultatów naturalnie nie będzie.

Wady influencer marketingu

Brak pełnej kontroli nad publikowaną treścią

Influencerzy muszą mieć pozostawioną dosyć dużą swobodę, jeśli chodzi o treść publikowaną na temat danego produktu lub marki, ponieważ tylko w ten sposób ta forma marketingu będzie wiarygodna i ma szanse osiągnąć bardziej skuteczne wyniki.

Problem z wyborem odpowiedniego influencera

Znalezienie właściwej osoby może być niezwykle kłopotliwe, a jednak niestety to właśnie jest kluczem w influencer marketingu. Dlatego też poniżej umieszczone zostały wskazówki, czym generalnie należy kierować się w wyborze.

Jak wybrać odpowiedniego influencera do influencer marketingu?

Jeśli reklama ma przynieść sukces, osoba wybrana do współpracy powinna spełniać następujące kryteria:

  • mieć odpowiednio dużą grupę odbiorców – potrzebni są ludzie, do których faktycznie dociera;
  • posiadać zaufanie swoich odbiorców – bez tego nikt nie potraktuje jej rekomendacji poważnie;
  • być uznawana za eksperta w swojej dziedzinie – mieć autorytet, aby móc wpływać na decyzje swoich obserwujących;
  • być związana z kategorią, do której należy reklamowany produkt – na przykład promowanie kosmetyków przez osobę tworzącą treści na temat makijażu będzie bardziej wiarygodne;
  • nie angażować się w zbyt wiele kampanii promocyjnych w tym samym czasie – to pokazuje odbiorcom, że produkt się nie sprawdza lub coś jest nie tak z marką, skoro nie była w stanie znaleźć innej osoby niż takiej, która poleca wszystko;
  • nie polecać produktów marek konkurencyjnych, ani wchodzić z nimi we współpracę – tego raczej nie trzeba wyjaśniać.

Autor tekstu: Adrianna Wiecheć

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *