Co to jest grupa docelowa i jak ją określić?

Co to jest grupa docelowa i jak ją określić

Każda osoba sprzedająca swoje produkty bądź usługi powinna mieć jasno określoną grupę docelową. Bez niej twój biznes będzie kierowany do każdego, a im większa grupa docelowa, tym szanse na powodzenie są mniejsze.

Co to jest grupa docelowa

Grupa docelowa to nic innego jak zbiór osób, do których kierujesz swoją ofertę. Pewnie znasz powiedzenie „Klient nasz Pan”. To on jest właśnie najważniejszą częścią twojego biznesu i to jego potrzeby powinny być dla ciebie priorytetowe. Dzięki poznaniu odbiorcy będziesz mógł tworzyć spersonalizowane treści, które poprawią waszą relację, przez co jego zaangażowanie wzrośnie. Twoje produkty/usługi będą miały szanse się przebić, ponieważ staniesz się konkretny i wyrazisty, a twój odbiorca będzie czuł się przy tobie dobrze. Jeszcze jedną istotną korzyścią płynącą z poznania swojej grupy docelowej, jest wgląd w myśli i zachowania prowadzące ich do zakupu.

Przeczytaj również: Pozycjonowanie stron – skuteczne on-site i off-site SEO

Jak określić grupę docelową

Grupa docelowa nie musi być jedna. Są produkty i usługi, które kierujemy do różnych osób np. ubrania unisex dla kobiet i mężczyzn; wakacje dla różnych grup wiekowych; samochody sportowe, terenowe, rodzinne itp. Przy analizie swojej grupy, staraj się ją ograniczyć do absolutnego minimum. Pamiętaj, że wszystkie swoje komunikaty będziesz kierował właśnie do niej. Nie rób więc w swoich treściach niepotrzebnego bałaganu i stwórz kilka person, które będą odpowiednikami twoich klientów. Optymalna ilość awatarów wynosi od 3 do 10.

Internet coraz więcej o nas wie. Publikujemy więc i więcej, przez co algorytmy poznają nas coraz bardziej. Wiedzą co lubimy jeść, jakie mamy hobby, z jakimi osobami się spotykamy, jaki jest nasz charakter itd. Dzielenie swoich odbiorców ze względu na płeć i wiek już nie wystarczy.

Co musisz wiedzieć o swojej grupie docelowej

  1. Kryteria demograficzne:
  • płeć,
  • wiek,
  • narodowość,
  • religia,
  • wykształcenie,
  • zawód,
  • dochód,
  • wielkość gospodarstwa domowego.
  1. Kryteria geograficzne:
  • miejsce zamieszkania,
  • jednostka osadnicza (miasto lub wieś).
  1. Kryteria psychologiczne:
  • zainteresowania i pasje,
  • styl życia,
  • marzenia,
  • jakie osoby obserwuje w internecie,
  • z jakich platform internetowych korzysta,
  • jakie ma problemy, które możesz rozwiązać.
  1. Kryteria behawioralne:
  • co kupuje,
  • w jaki sposób robi zakupy (online lub stacjonarnie),
  • z jakich metod płatności korzysta,
  • co jest dla niej ważne w procesie zakupowym.

Jak szukać swojej grupy docelowej

Skutecznymi metodami przy wyszukiwaniu osób stojących na czele twojej grupy docelowej będzie:

  • analiza obecnych klientów,
  • obserwacja grupy docelowej twojej konkurencji,
  • obserwowanie grup w mediach społecznościowych,
  • analiza badań marketingowych,
  • ankiety.

Bonus

Grupa docelowa jest tematem szeroko omawianym przy budowaniu marki osobistej bądź firmowej i wszystkich treściach mówiących o content marketingu i social mediach. Jeśli jesteś zainteresowany tą tematyką, polecam twórców takich jak: Szymon Mierzwa, Joanna Ceplin czy Justyna Kopeć. Są to osoby, które pomagają zaistnieć w sieci i przekazują dużo darmowej wiedzy.

Autor tekstu: Sandra Reguła

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *